سیر استفاده از بنر و دستگاه چاپ بنر

دستگاه چاپ بنر

سیر استفاده از بنر و دستگاه چاپ بنر

دستگاه چاپ بنر در ایران سابقه ی فعالیت چندان زیادی ندارد. در واقع شروع استفاده از این ماشین مهم در حوزه ی تبلیغات، به حدود بیست سال پیش بر می گردد. با اینکه زمان زیادی از ورود ماشین های مدرن و هوشمند چاپ مانند دستگاه بنر به کشور ایران نمی گذرد، اما گسترش و استقبال از آنها به میزان غیر قابل تصوری رو به افزایش بوده است. به بیان دیگر، در طول زمان همین بیست سال، دستگاه چاپ بنر توانسته است جایگاه مهمی در میان سایر مشاین آلات قدیمی و جدید حوزه ی تبلیغات و اطلاع رسانی پیدا کند. در بسیاری از دفاتر و شرکت های چاپ و همچنین کارگاه های فنی و تبلیغاتی، حضور یک یا چند دستگاه چاپ بنر به چشم می خورد.

علاوه بر ماشین های کپی و تکثیر مدرن و کاملا جدید با قابلیت های بسیار پیشرفته، کسی نمی تواند ماشین های چاپ بر روی بنر را نادیده بگیرد و از استفاده از آنها چشم پوشی کند. بدون تجهیز کارگاه به یکی از این ماشین آلات شگفت انگیز و پر کاربرد، امر اطلاع رسانی و انتشار آگهی و صفحات و تابلو ها تقریبا غیر ممکن خواهد شد. به دلیل اینکه دستگاه چاپ بنر امکان درج نقش و متن بر روی صفحات فلکسی را نیز دارد، استفاده از آن در ساخت تابلو ها و ورق هایی که کاربردهای متفاوتی نسبتا به بنر برایشان تعریف شده، روز به روز در حال زیادتر شدن است. ورق های فلکسی مانند بنر از مشتقات پلیمری ساخته می شوند و به دلیل شفافیت، کاربردهای دیگری دارند. اما تمامی اینها تحت عملیات چاپ توسط ماشین آلات مذکور قرار گرفته و نقش مفید خود را در امر تبلیغات، ایفا می کنند.
شاید حدود بیست و پنج یا سی سال پیش، جنس و ورقی به نام بنر و فلکسی، برای عموم مردم ناشناخته بود. در آن زمان، آگهی ها بر روی کاغذ و مقوا منتشر می شد و تابلوهای اطلاع رسانی هم عموما از جنس چوب یا فلز بودند.
ناگفته مشخص است که فلزات در مقابل رطوب آسیب پذیرند و به مرور زمان در معرض خوردگی قرار می گیرند. همچنین چوب نیز بعد از گذشت زمان نسبتا طولانی شکل و ظاهر قبلی خود را ندارد. از طرف دیگر، کاغذ و مقوا هم از استحکام و دوام چندان بالایی برخوردار نیستند. به ویژه اینکه در معرض باد و باران و شرایط پیرامونی، پس از چند روز یا حتی چند ساعت، ممکن است از بین رفته و نتوانند کارآیی لازم را داشته باشند. با بررسی مجموع این شرایط، برای نصب آگهی و یا تابلویی با دوام، نیاز به صفحاتی از جنس قابل انعطاف، محکم و بادوام احساس می شد. شاید بر طبق تجربه ی چند سال اخیر در استفاده از پلاستیک، این طور به نظر بیاید که برای موضوع نصب اگهی و اطلاع رسانی هم می توان از ورق های پلاستیکی استفاده کرد. این حدس کاملا درست است و بنر و فلکسی مصداق تحقق همین ایده هستند.

حتما بخوانید :   نکات خرید دستگاه چاپ بنر

دستگاه چاپ بنر
این صفحات در برابر تابش آفتاب و فشار و تنش های فیزیکی، دوام و انعطافی به مراتب بیشتر از مقوا و کاغذ و ورق های چوبی دارند. همچنین به خاطر مقاومت بالایی که در برابر رطوبت و آب دارند، نه تنها در محیط مرطوب کارآیی خود را حفظ می کنند، بلکه قابل شستشو نیز هستند. از این بابت، طرفداران زیادی در میان مخاطبین مربوط پیدا کرده اند.
گسترش و استقبال فراوان از بنر و فلکسی، استفاده از دستگاه چاپ بنر را نیز به همراه داشته است. تا جایی که امروزه در هر دفتر و موسسه ی چاپ، می توان یکی از این ماشین آلات را مشاهده کرد. حتی آن دسته از شرکت های فعال دار این حوزه که به هر دلیلی نخواسته یا نتوانسته اند یک دستگاه چاپ بنر برای رفع نیاز کاری خود داشته باشند، موارد مورد نیاز، از طریق برون سپاری، به دفاتری که دستگاه مذکور را دارند سپرده می شود.
به هر حال، نمی توان در این شاخه ی صنعتی و فنی مشغول بود و دستگاه چاپ بنر را نادیده گرفت. چرا که بخش قابل توجهی از فعالیت های تبلیغاتی طی سال های اخیر بر عهده ی آنها گذاشته شده و در عین حال توانسته اند به خوبی نیاز مشتریان خود را تامین کنند.
علاوه بر جنس ورق های تحت چاپ، جوهرهای مورد استفاده برای این امر نیز از کیفیت و ترکیب خاصی برخوردارند و در نتیجه بر دوام طرح و متن مورد نظر می افزایند. همچنین نحوه و مکانیزم درج و تثبیت رنگ و جوهر بر روی صفحات، آنچنان پیشرفته است که بدون در نظر گرفتن دوام صفحات بنر، نمی توان به راحتی از کنار تصویر نهایی گذشت. کیفیت و وضوح این تصاویر قابل مقایسه با گذشته نیست و هر روز در حال بهبود می باشد.
به طور کلی، دستگاه چاپ بنر و فلکسی و همچنین انواع قابلیت ها و کارآیی آن، در طی زمان ورود به کشور ایران تا امروز، همواره روند رو به رشدی داشته است. این روال همچنین بر پیشرفت هر روزه ی صنعت چاپ در ایران نیز تاثیر گذار بوده و موجب شده تا توجه سایر مشاغل و صنایع به این حوزه مدام تغییر کرده و واقع بینانه تر گردد.

فایل PDF این نوشته را برای خود ایمیل کنید
مارا به اشتراک بگذارید :

دیدگاه (1)

  • چاپ بنر پاسخ

    سلام دوست عزیز
    خسته نباشید
    مطلب خیلی خوبی بود
    خوشحال میشیم از سایت ما هم دیدن کنید.

    بهمن ۹, ۱۳۹۶ در ۹:۰۵ ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *