دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی یک دستگاه برش و فرز کامپیوتری است. دستگاه تراش خودکاری که به کمک کامپیوتر کنترل می شوند دستگاه سی ان سی نام گرفتند. با استفاده از CNC دقت مورد نیاز برای تولید قطعات پیچیده و دقیق صنایع مختلف مانند هوافضا و قالب‌سازی حاصل شد. با این روش دقت تولید قطعات بسیار بالا میرود و زمان و هزینه تولید آن بسیار کاهش می‌یابد. دقت قطعات تولید‌شده با  دستگاه سی ان سی ،خود عامل ساخت دستگاهی‌های سی ان سی دقیقتر و سریعتر شد. تولید ابزارهاییبا مقاومت زیاد، شرایط را برای بالا بردن سرعت تولید فراهم کرد. قابلیت ماشین‌کاری و ابزارزنی این دستگاه‌ها با سرعتهای بالا مدیون پیشرفته در زمینه‌های طراحی سازه‌ای، کنترل ارتعاشات خود برانگیخته، ایجاد بهترین نرخ بُراده برداری و کنترل حرکت و سرعت رباتیک است.

واحد کنترل دستگاه سی ان سی

کنترل حرکت بازوهای دستگاه سی ان سی در کامپیوتر مرکزی یا کنترلر دستگاه انجام می‌شود. این کنترلرها قابلیت کنترل مسیر در راستای خط و دایره را دارند.الگوی برش یا فرزکاری، توسط رابط کاربری (نرم‌افزار کنترلر) به دستگاه داده می‌شود. كنترلرهای مختلفی برای دستگاه سی ان سی  وجود دارد.رایج‌ترین آنها فانوك – هايدن هاين، زيمنس – C39 –  ۲P22 -C15 – فاگورو ميتسوبيشي هستند.

تفاوت انواع کنترلر دستگاه سی ان سی

فانوک، زيمنس و هايدن هاين از برندهایی مي باشند كه در ايران استفاده بیشتری دارند. اما تفاوت اينها چیست؟
منطق در يافت اطلاعات بصورت كد هائی می‌باشد كه با G شروع می‌شوند به عنوان مثال كد G01حركت خطی است G02 وG03 حركت دورانی می‌باشند و G90 نوع مختصات را از نظر مطلق بودن يا نسبی بودن مشخص می‌نمايد .
كدهاي عنوان شده كدهاي عمومي مي باشند و در كدهاي خاص با توجه به نوع كنترلر شايد شماره كد فرق تمايد به عنوان مثال G20  در زيمنس منظور انتخاب سيستم اندازه گيري متريك مي باشد ولي اين در هايدن هاين كد G70  اين كار را امجام ميدهد پس همانطور كه گفته شد آموزش كدها بايد با توجه به نوع كنترلر صورت گيرد.

محورهای حرکتی دستگاه سی ان سی

براساس الگویی که باید سی ان سی شود، دستگاه به حرکت دوبعدی یا سه‌بعدی نیاز خواهد داشت. ساده‌ترین اشکال، بر روی سطح رسم می‌شوند و دو محور حرکتی XوY برای آنها کافیست. گاهی الگوی برش، شکلی سه بعدی و حجم‌دار است. در این صورت به دستگاه سی ان سی سه‌محوری نیاز داریم. محور سوم همان محور Z هست که عمق برش و فرز را مشخص می‌کند.

واحد کنترل بر اساس طرح‌ آماده شده قبلی شروع به حرکت محورها می‌کند و در هر مرحله با دقت زیادی میزان حرکت و سرعت آنرا بررسی و کنترل می‎کند.آپشنهای نرم‌افزاری دستگاه همه به کنترلر بستگی دارد. میزان آسانی و سختی کار با هر دستگاهی هم بستگی به نوع کنترلر و نرم‌افزار آن دارد. این بخش تاجایی اهمیت دارد که بسیاری از تکنسین‌ها و افراد خبره ، دستگاه‌ها را بر اساس کنترل آن نام گذاری می‌کنند.

 

نحوه کار با دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی معمولا بطور مداوم درحال کارند و تنها برای سرویس دوره‌ای گاه‌به‌گاه باید خاموش شود. این دستگاه نیاز به اپراتور با مهارت تراشکاری و فرزکاری ندارد. بیشتر عملیات بصورت خودکار و بدون دخالت اپراتور انجام می‌شود. اپراتور دستگاه سی ان سی پشت پنل کنترل قرار میگیرد و فقط گاهی وارد عمل شده و ابزار متصل به هد دستگاه را عوض می‎کند.

دستگاه‌های سی ان سی را می‌توان براحتی با ارتقا نرم‌افزار آن بهبود داد. برخی از قسمتهای سخت‌‌افزاری آن نیز قابل ارتقا است. این موضوع باعث شده تا طیف وسیعی از ابزار برش و فرز و حکاکی روی این دستگاه نصب شود.

در هنگام خرید دستگاه سی ان سی معمولا فروشندگان آموزش‌هایی را به خریدار می‌دهند. این آموزشها بسیار مهم و با ارزش هستند. زیرا هم باعث عملکرد بهتر دستگاه و طول عمر آن می‌شود و هم باعث افزایش حداکثر بهره‌وری اپراتور و دستگاه می‎‌شود.

مزایای استفاده از دستگاه سی ان سی

سرعت کار دستگاه سی ان سی قابل مقایسه با روش سنتی نیست. ضمن اینکه قطعات تولید شده معمولا نیاز به پردازش ثانویه ندارند. دقت بسیار بالا و یکنواختی  تمام برش ها باعث تولید محصولی با کیفیت بالا و البته ثابت می‌شود. از انجایی که اپراتور دور از محفظه برش و فرزکاری است و محفظه کار، با درپوشی بسته می‌شود خطر بسیار کمی برای انسان دارد

هزینه تولید قطعات با دستگاه سی ان سی بسیار مقرون به صرفه‌تر از روش سنتی است و طول عمر بالای دستگاه باعث بازگشت سرمایه اولیه خواهد شد.این ماشینهای قابلیت عیب‌یابی خودکار دارند و در مواقع خطر از کار بازمی‌ایستند.

فرایند تولید می تواند تقریبا بدون نیاز به ایجاد نمونه اولیه یا ماکت باشد این امر موجب صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. پس از برنامه ریزی، می توان این ماشین را ترک کرد و نیازی به دخالت انسانی ،(به جز بارگیری و تخلیه ) نیست. فرایند کار میتواند بارها وبارها تکرار شود بدون آنکه از دقت کار کم شود.

 بدنبال خرید دستگاه سی ان سی هستید؟؟ این فایل صوتی کمک میکند مانند یک متخصص خرید کنید.

یک ایمیل معتبر وارد کنید تا همزمان با گوش دادن آنرا برای شما ایمیل کنیم تا همیشه در دسترس‌تان باشد

پادکست صوتی

 

 

انواع دستگاه سی ان سی

دستگاههای سی ان سی انواع زیادی دارد.دسته‌بندی انواع مختلف دستگاه سی ان سی بر اساس ویژگی‌های دستگاه است. ممکن است این دسته‌بندی بر اساس سایز دستگاه سی ان سی باشد. در هنگام خرید باید به این ویژگیهای دستگاه دقت کنید. مثلا نوع فعالیتی که قرار است انجام دهید را مشخص کنید تا سایز دستگاه برای شما مشخص باشد. اگر لازم است با دستگاه برش‌ها و حکاکی‌های کوچکی انجام دهید، بهتر است این کار را با یک دستگاه کوچکتر انجام دهید. به این صورت در هنگام خرید قیمت کمتری را بپردازید. در واقع این کار به شما کمک می کند تا بهره‌وری استفاده از دستگاه را بالاتر برده و بازگشت سرمایه خود را سریعتر کنید.

دستگاه سی ان سی دارای انواع متفاوتی از قبیل سایز و صفحه‌ی سینی و همچنین موارد انتقال نیرو متفاوتی می‌باشند.و در ۴ بخش عمده استفاده می‌شود که در این موارد از متریال‌ها و مته‌ها و همچنین شرایط و انواع متفاوت استفاده و نام میتوان برد.

دستگاه سی ان سی امروزه دارای انواع بسیار زیادی می‌باشند که همه در فعالیت‌های اقتصادی بسیار به صرفه و ارزان انجام میشود.میتوانیم بیان کنیم در تمامی کارگاه های صنعتی چوب و برش کاری‌ها فلزی حرفه‌ای یک دستگاه cnc وجود دارد.

این دستگاه‌ها به نسبت متریال در انواع متفاوت بوده که یکی از مهمترین انها دستگاه سی ان سی چوب و برش چوب میباشد.

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که اگر زمانی سفارشات شما سایز بزرگتری پیدا کرد آنگاه نیاز به یک دستگاه بزرگتر خواهید داشت. در واقع شما باید با یک نیاز سنجی دقیق و حرفه ای به این نتیجه برسید که دقیقا به چه سایز دستگاهی نیاز دارید. این موضوع شاید یکی از سخت ترین مواردی است که باید در مورد آن تحقیق و بررسی انجام دهید. مرحله ای سخت و بسیار مهم و تاثیرگذار! سعی کنید این کار را با دقت ویژه و با مشورت با کارشناسان انجام دهید.

اما به جز سایز، شما می توانید برای کسب و کار خود دستگاهی خاص خریداری کنید. یعنی اگر تمامی سفارشات شما برای حکاکی و برش روی چوب است، شما می توانید با خرید دستگاه سی ان سی چوب ، کار خود را تخصصی‌تر کرده و بهره وری دستگاه و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را کاهش دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا با دید و هدفی مشخص‌تر به ادامه مسیر کاری دستگاه خود فکر کنید. دستگاه سی ان سی سنگ نیز به همین صورت است و شما با خرید آن می توانید به سادگی فعالیت خود را متمرکز بر روی این کار نمایید. هر دو این متریال ها یعنی سنگ و چوب از متریال هایی هستند که اصولا سفارش خوبی بر روی آن ها وجود دارد و گرنه می توانید به صورت حرفه ای بر روی پلکسی یا حتی فلز کار کنید. این دقیقا به نوع مشتری و حجم مشتریان شما بستگی دارد.

 

زمینه‌های کاربرد دستگاه CNC

دستگاه CNC تقریبا در همه صنایع و مشاغل کاربرد پیدا کرده است. هر کجا نیاز به تولید قطعه ای باشد این دستگاه میتواند براحتی و با دقت بالا این کار را انجام دهد . گستردگی موارد استفاده از این دستگاه موجب شده که بازار بزرگی برای خرید و فروش این دستگاه ایجاد شود. موارد زیادی برای استفاده از دستگاه cnc  وجود دارد که میتوان انجام داد. شما می‌توانید با استفاده از دستگاه CNC چوب ، متریال‌هایی مانند چوب را برش داده و یا بر روی آن حکاکی کنید و در عین حال می‌توان با این دستگاه عملیات مشابهی را بر روی سنگ ایجاد کرد.

مته دستگاه cnc ، از همان نوعی است که در دریلهای دستی استفاده میشود و دارای انواع متریال و آلیاژ‌های متفاوت است. به نسبت نوع متریال مورد برش مته های متفاوتی  استفاده میشود . مقاومت مته بسیار اهمیت دارد و همچنین میزان عمر و عملکرد دستگاه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دستگاه cnc یک سینی کفی برای نگه‌داری صفحه‌ی مورد برش دارد و دو بازو برای جابجایی مته و همچنین سیستم جامع انتقال نیرو و برق نیز مجهز است. سیستم‌های مکانیکی این دستگاه با استفاده از روشهای چرخ دنده‌ای و هیدرولیک مته را روی سینی جابه‌جا می‌کنند و مته ها با اندازه های مختلف  روی دستگاه نصب میشود و به نسبت قدرت و ساعت فعالیت بسته به نوع جنس مدنظر برای برش عمر متفاوت و همچنین تاثیر متفاوتی را داراست.

دستگاه-سی-ان-سی

خرید دستگاه CNC

برای خرید دستگاه CNC باید صبورانه ، زمان زیادی صرف کنید و محتاطانه عمل کنید. بدلیل گسترش استفاده از دستگاه CNC  در صنایع مختلف ، شرکت های زیادی برای ورود به این حرفه اقدام کرده اند و با واردات دستگاه، اقدام به فروش آن می کنند. شرایط گول زننده و قیمت های متفاوتی که گاها بعضی از این شرکتها ارائه میکنند باعث می شود مشتریان به اشتباه بیوفتند و خرید اشتباهی انجام دهند. قیمت های پایین تر از بازار و دستگاه های در ظاهری ایده‌آل باعث میشود مشتری تصور غلطی از این خرید پیدا کند و ان را به نفع خود بداند اما تجربه ما ثابت کرده است که این نوع از خرید کردن بعدها مشکلات زیادی برای خریدار ایجاد میکند چرا که ارائه خدمات پس از فروش از کیفیت و قدرت خود دستگاه بسیار مهم تر است.

این اشتباه در خرید به چند صورت شکل می گیرد، که با هم بررسی میکنیم :

  1. گاهی خریدار دستگاه مناسبی نمی خرند. یعنی انتخاب دستگاه مناسب دچار مشکل میشود. ممکن است سایز دستگاه را درست انتخاب نکنند و یا فعالیتی که قرار است با آن به اهداف خود برسند نامشخص باشد. این اشتباه خیلی زود تاثیرات منفی خود را بر روی کسب و کار خواهد گذاشت. شما باید سعی کنید در هنگام خرید دستگاه با توجه به شرایط واقعی خود اقدام به خرید کنید تا مشکلی از هیچ بابت در آینده برای شما ایجاد نشود.
  2. یکی از دلایلی که باعث می شود خرید دستگاه به اشتباه بخورد، منطقه ای است که فرد می خواهد در آن فعالیت کند. وقتی یک شهر کوچک چند دستگاه CNC داشته و کاملا فعالانه در حال کار هستند، نصب یک دستگاه دیگر نمی تواند توجیه عقلی داشته باشد و به همین علت باید با دقت انجام شود. این موضوع هم نیاز به مشورت و تحلیل بازار دارد که متاسفانه در بسیاری از مواقع انجام نمی شود و یا به درستی صورت نمی گیرد.
  3. گاهی مشتری، دستگاهی را بدون خدمات جانبی و بدون پشتیبانی به قیمت بسیار پایینتری از بازار خرید میکنند به این خیال که دستگاه نو ، خیلی به خدمات و پشتیبانی نیاز ندارد. اما غافل از اینکه بدون خدمات جانبی این دستگاه بیشتر از چندماه نمیتواند فعالیت کند و بزودی به یک تکه آهن بی مصرف ، کنار کارگاه شما تبدیل می شود.

باید در هنگام خرید دستگاه با مشاوران دلسوز و صادق صحبت کرد ای از شرکتهای معتبر خرید کرد تا انتخاب دستگاه درست انجام شود. شاید این شرکتها، قیمت بالاتری ارائه دهند اما این تفاوت قیمت به دلیل تفاوت در کیفیت سرویس پشتیبانی است

تماس با سیمای شهر

همین الان میخواهم مشاوران سیمای شهر با من تماس بگیرند

خدمات دستگاه سی ان سی

بعد از اننتخاب نوع و مدل دستگاه ، شاید مهمترین گام بعدی برای خریدار، انتخاب نوع خدمات پشتیبانی است. پشتیبانی و خدمات پس از فروش آنقدر مهم است که  حتی گاهی میتواند مبلغ قرارداد را دو برابر کند اما ارزشش را دارد . تجربه ۲۰ ساله ما میگوید ارزشش را دارد.  در واقع آنچه که مهم و حائز اهمیت است، خود دستگاه و کیفیت آن نیست؛ بلکه خدماتی است که بر روی دستگاه به شما ارائه می شود.

بهترین دستگاه CNC دنیا را که خریده باشید، اگر به موقع سرویس نشود و قطعات مصرفی و دچار استهلاک آن به موقع تعویض نشود باید آن را از برق کشید و پارچه ای رویش انداخت. در هنگام خرید دستگاه به دقت و با وسواس فراوان از شرکت فروشنده درباره خدمات جانبی ، خدمات پس از فروش و پشتیبانی در روزهای تعطیل سوال بپرسید. در یک جمله دوستانه ، هر قدر در این مرحله وقت بگذارید و حرص بخورید ، بعد از خرید چندین برابر آسوده و راحت خواهید بود.

برای فهم بهتر سرویس ارائه شده توسط یک شرکت و درک کیفیت خدمات آن ها  می توانید به مشتریان قبلی و یا فعلی شرکت فروشنده مراجعه کنید و از نوع خدمات ارائه شده توسط تکنسین ها سوال بپرسید. بسیاری از شرکت ها حتی جواب سوالات عادی خریدار را هم نمی دهند چه برسد به اینکه تکنسین بخواهد برای رفع مشکل اقدام کند.
شرکتی که سابقه ای کوتاه در این زمینه دارد قطعا نمی تواند گزینه خوبی برای ارائه خدمات باشد مگر اینکه به صورت کاملا حرفه ای وارد این بازار شده باشد. باز هم تاکید می کنیم که خدمات شوخی بردار نیست؛ در هنگام خرید دستگاه سی ان سی به نوع و مقدار خدمات دقت کنید.

کانال تلگرام

تاثیر شرکت وارد کننده در قیمت دستگاه CNC

در مرحله واردات ، هزینه گمرک به این دستگاه ها تعلق میگیرید که به قیمت کل دستگاه اضافه میشود. واردکنندگان بزرگتر میتوانند در یک مرحله تعداد زیادی دستگاه وارد کنند و از تخفیفات متنوعی استفاده ببرند و با نرخ گمرک کمتری دستگاه را وارد کنند. این دستگاهها به نسبت دارا بودن خدمات حرفه ای از جمله سرویس و همچنین برآیند مشتری مداری در موارد خرابی نرم افزاری و دیگر موارد مبتنی بر بحث تعمیر و اپراتور جزء مراحل پشتیبانی محسوب می شود.
در واقع به علت صنعتی بودن نوع دستگاه و همچنین خدمات مشاوره برای خرید دستگاه ، پشتیبانی از این نوع دستگاه بسیار حائز اهمیت است.این بدین معناست که باید مشکل مشتری چه بصورت تلفنی چه حضوری درهرصورت رفع شود و دستگاه زمین گیر نشود. تمامی این مراحل در قسمت قیمت‌ گذاری دستگاههای سی ان سی حائز اهمیت است.

انتخاب نوع دستگاه و همچنین قیمت‌گذاری دستگاه سی ان سی به علت تنوع محصولات و همچنین درخواست مشخص نمودن نوع متریال مورد نظر و همچنین پروژه های سریالی بسیار مورد توجه قرار دارد. فروش دستگاههای CNC از جمله خدمات حرفه ای تیم سیمای شهر بوده و در این راستا خدمات بسیار حرفه ای شامل پشتیبانی و تامین قطعات و تضمین خدمات پشتیبانی را تامین می کند.
فروش حرفه ای دستگاه های جدید بسته نوع خدمات و همچنین برنامه ریزی های تکمیلی در رویه فعالیت بسیار مورد توجه قرار دارد. این دستگاه با دارا بودن موارد اجرایی خاص می تواند پیرو دستور اجرای کاربرد آن در راستای سیستم های اجرای با سیستم مته  پیشرو و کاملا حرفه ای عمل کند.

فروش دستگاه سی ان سی در کشور عزیزمان ایران با استقبال بسیاری مواجه شده است از این رو به علت استفاده صنعتی از این دستگاه در قسمت برش و به ویژه برش چوب و برش سنگ یا استفاده از این دستگاه سی ان سی برای برش مجسمه ها یا اصطلاحا پیکرتراش ها بسیار مورد توجه قرار دارند.

 

 

فایل PDF این نوشته را برای خود ایمیل کنید
مارا به اشتراک بگذارید :

دیدگاه (4)

  • korosh پاسخ

    کنترل هایی که شما استفاده میکنید چیان؟

    اردیبهشت ۲, ۱۳۹۷ در ۱:۲۱ ب.ظ
    • مدیر پاسخ

      درود. كنترلرهای مختلفی برای دستگاه سی ان سی وجود دارد.رایج‌ترین آنها فانوك – هايدن هاين، زيمنس – C39 – ۲P22 -C15 – فاگورو ميتسوبيشي هستند.

      خرداد ۴, ۱۳۹۷ در ۹:۳۱ ب.ظ
  • شاید این جمعه بیاید پاسخ

    کنترلر ها چه فرقی باهم دارن؟

    خرداد ۴, ۱۳۹۷ در ۹:۳۲ ب.ظ
    • مدیر پاسخ

      درود بر شما. همونطور که توی متن گفتیم:
      منطق در يافت اطلاعات بصورت كد هائی می‌باشد كه با G شروع می‌شوند به عنوان مثال كد G01حركت خطی است G02 وG03 حركت دورانی می‌باشند و G90 نوع مختصات را از نظر مطلق بودن يا نسبی بودن مشخص می‌نمايد .
      كدهاي عنوان شده كدهاي عمومي مي باشند و در كدهاي خاص با توجه به نوع كنترلر شايد شماره كد فرق تمايد به عنوان مثال G20 در زيمنس منظور انتخاب سيستم اندازه گيري متريك مي باشد ولي اين در هايدن هاين كد G70 اين كار را امجام ميدهد پس همانطور كه گفته شد آموزش كدها بايد با توجه به نوع كنترلر صورت گيرد.

      خرداد ۴, ۱۳۹۷ در ۹:۳۲ ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *