دستگاه بنر از دیروز تا امروز
می توان گفت که قدمت استفاده از بنر در حوزه ی تبلیغات و اطلاع رسانی در ایران، به کمتر از سی سال پیش باز می گردد. سایر ماشین آلات قدیمی تری که برای چاپ مورد استفاده قرار می گرفتند، عموما از ساختار و مکانیزم های مکانیک و نیمه اتوماتیک برخوردار بوده اند. همچنین این ماشین آلات، برای کار نیاز به نظارت و کنترل توسط یک نفر اپراتور به صورت مستمر داشته و دارند. البته در حال حاضر استفاده از این دستگاه ها بسیار کمتر شده و فقط در برخی از چاپخانه ها و دفاتر فنی قدیمی می توان نمونه هایی از آنها را پیدا کرد. دلیل این اتفاق، قابلیت ها و توانایی های مختلف و رو به رشد دستگاه بنر در طول زمان است. طی سال های اخیر، استفاده از دستگاه بنر چنان فراگیر شده که نمی توان صنعت چاپ و تبلیغات را بدون این گروه از ماشین ها تصور کرد.
نه تنها استفاده از بنر، که استفاده از فلکسی نیز برای ساخت تابلو ها و اعلامیه ها مورد توجه و استقبال افراد مختلف بوده است. به طور مشخص، یکی از مهم ترین دلایلی رونق روزافزون استفاده از بنر، شناخته شده بودن آن در میان مردم عادی است. نباید تصور کرد که تبلیغات با بنر تنها مورد توجه افراد حرفه ای و کارشناسان و فعالان این حوزه است. بلکه بسیاری از مردم عادی نیز برای موارد روزمره نیاز به اطلاع رسانی با بنر دارند. مثلا به منظور عرض تبریک یا تسلیت اهالی محل به مناسبت یک اتفاق مبارک و یا یک ضایعه ی تلخ، متن و پیام بر روی بنر چاپ شده و در محل مناسب نصب می شود. همچنین اطلاع رسانی های گوناگون برای آگاه سازی افراد از موارد مختلف نیز توسط بنر انجام می شود. برای نمونه، بسیاری از مشاغل خانگی و غیر رسمی، دیگران را به کمک طرح و متنی که روی بنر چاپ شده است، از کار و خدمات و محصولات خود آگاه می سازند.
به نسبت روند روز افزون مصرف بنر در حوزه ی تبلیغات و روابط عمومی، دستگاه بنر نیز مدام بازار رو راه رشدی را تجربه می کند. این دستگاه با امکانات و استعداد انجام هوشمند فرآیند چاپ، یکی از محبوب ترین ماشین آلات در میان صاحبان مشاغل این رشته است. حتی کارفرمایان و کارشناسان سایر رشته ها نیز مستقیم یا غیر مستقیم از دستگاه بنر استفاده می کنند. دلیل آن نیز جنبه ی تبلیغات و شاخه ی روابط عمومی است که برای پیشبرد هر فعالیت تجاری و صنعتی، مورد توجه است.
از جمله دلایلی که استفاده از بنر را با رشد و استقبال مواجه ساخته، مقاومت این ماده در مقابل شرایط محیطی است. به بیان واضح تر، در گذشته از کاغذ و مقوا به منظور چاپ آگهی و اطلاعیه های دیواری یا روی تابلوهای اعلانات استفاده می شد. همچنین تابلوهایی که باید از جنس محکم تری برخوردار باشند، عموما از جنس چوب یا مشتقات آن ساخته می شدند. از طرف دیگر، تمام این مواد به مرور زمان و در مواجهه با گرما و رطوبت، دچار تغییر حالت و فرسایش می شدند. حتی امروزه می بینیم که تابلوهای فلزی نیز پس از مدتی به خاطر خوردگی و زنگ زدگی، ظاهر و حتی استحکام پیشین خود را ندارند. به همین سبب می توان گفت که صفحات بنر و فلکسی از جنس پلیمر به خوبی عرصه را برای کاغذ و مقوا و ورق های چوبی و فلزی تنگ کرده اند.
از جمله دیگر دلایل استفاده ی بیشتر از بنر، هزینه ی چاپ پایین تر به نسبت دوام بالاتر آن است. این هزینه مورد توجه بیشتر افرادی است که قصد استفاده از متریالی برای انتشار اعلامیه یا ساخت تابلو را دارند.
امروزه به راحتی نمی توان نقش دستگاه بنر را در حوزه ی گسترده و پیشرفته ی تبلیغات انکار کرد. چرا که تصور یک نمایشگاه، یک همایش یا یک مناسبت فرهنگی و اجتماعی بدون بهره گیری از بنر تقریبا غیر ممکن شده است. کافیست در یکی از اعیاد یا ایام عزاداری، با دقت بیشتری به اطراف و دیوارهای شهر نگاهی بیندازید تا متوجه تعداد بنرهایی که پیام شخص یا گروهی را به دیگران می رسانند، بشوید.
به همین علت است که دستگاه بنر را جزئی جدانشدنی از مجموعه ی تجهیزات یک کارگاه یا واحد چاپ و تبلیغات می دانند. و افراد مختلف فعال در حوزه های مرتبط با این رشته، سعی می کنند یک یا دو عدد از این ماشین را در کارگاه و محل فعالیت خود نصب و راه اندازی کنند.
پیش از ورود دستگاه بنر به ایران، بیشتر کارهایی که نیاز به چاپ بر روی بنر داشت، به خارج از کشور از جمله شهر دبی سپرده می شد. این اتفاق باعث بالا رفتن قیمت تمام شده ی پروژه های اینچنین می گشت و امکان چاپ روی بنر را محدود می کرد. امروزه اما در بسیاری از شهرها و شهرستان ها و حتی برخی روستاهای ایران، می توان نشانی از وجود چاپخانه ای را دید که از دستگاه بنر استفاده می کند.
دیدگاه (1)
ممنون از مطلب خوبی که گذاشتید
دستگاه های بنر قیمت های بالایی دارند و البته عمدتا وارداتی هستند اما اگر یه اموزش خوب دیده باشید خیلی راحت میتونید خیلی زود به سود دهی برسید و هزینه هاتون جبران بشه