عملکرد دستگاه سی ان سی

عملکرد دستگاه سی ان سی

عملکرد دستگاه سی ان سی

کاربردهای مختلف صنعتی، به ویژه در حوزه ی ماشین سازی و شکل دهی قطعات خام ریخته گری و فلزات و یا صنایع چوب و فرمینگ قطعات غیرفلزی، نیاز به دو عنصر بسیار ویژه دارند: یکی دقت و دیگری سرعت.
جنبه ی اول یعنی دقت، بیشتر مربوط به بخش فنی و حساسیت های کیفی قطعه و به عبارت کلی تر، پروژه ی خروجی دستگاه است. در واحدهای گوناگون صنایع ذکر شده، دقت ابعادی و همچنین رعایت موارد و دستورالعمل های تلرانس و انطباقات، کارفرما و یا پیمانکار تولید کننده ی قطعه را ملزم به رعایت دقت کافی در شکل دهی و ارائه ی سفارش مطلوب مشتری می کند. لذا نظارت های کنترل کیفیت با وسواس خاصی سعی در ارائه ی بهترین محصول نهایی دارند.
به همین دلیل در بسیاری از این صنایع با این سطح عملکرد، استفاده از دستگاه سی ان سی یکی از ملزومات در روند کاری به حساب می آید و با توجه به این قابلیت، میزان استفاده از این دستگاه نیز گسترش و افزایش رو به رشدی داشته و دارد.
یکی دیگر از جنبه های مهم یعنی سرعت، بیش از آنکه تعیین کننده و تغییر دهنده ی مشخصات فنی پروژه ی خورجی واحد قطعه سازی و شکل دهی باشد، بر جنبه های تجاری و هزینه ها و قیمت تمام شده ی پروژه تاثیر خواهد داشت. با توجه به اینکه بسیاری از تولید کنندگان و همچنین کارگاه های کوچک و بزرگ سفارش گیرنده و تحویل دهنده ی قطعات مذکور، ملزم به ارائه ی تعداد زیادی قطعه ی سفارش شده در مدت زمان کم می باشند، سرعت فرآیند یکی از عوامل مهم موفقیت در عقد قراردادهای این گونه واحدها به شمار می رود.

خدمات دستگاه سی ان سی

علاوه بر تسلط بر موضوعات و مباحثی چون فرمینگ، استانداردهای ماشین سازی و تلرانس و انطباقات، احاطه و تسلط کافی نسبت به نرم افزارها و ارتباط کامپیوتری با دستگاه سی ان سی داشته باشد.
اگر با همین معیار و تعریف بخواهیم دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی گوناگون و بسیار متنوع را بررسی کنیم، می بینیم که دستگاه برش لیزر نیز از جمله ماشین آلات سی ان سی به شمار می روند. چرا که کار و نحوه ی کنترل دستگاه برش لیزر و فرآیندهایی همچون برش کاری و حکاکی با دستگاه لیزر، بدون کامپیوتر و بدون استفاده از نرم افزارهای تخصصی رانش و کنترل، اصلا معنای خود را از دست می دهد. اما از آنجا که کار با این دستگاه ها حوزه ای متفاوت و بسیار وسیع داشته و همچنین ماهیت استفاده از قلم لیزر برای برش و حکاکی، ویژگی های خاصی را برای این دسته از ماشین آلات به همراه دارد، لذا در گروه بندی های معمول، دستگاه برش و حکاکی لیزر و به طور کلی دستگاه لیزر تا حدی جدا از مجموعه های دستگاه سی ان سی معرفی و تعریف می گردند.
به همان نسبت که دقت و سرعت بالای تولید محصول خروجی، از جمله قابلیت های انکار ناپذیر این ماشین آلات حساس و شگفت انگیز به شمار می رود، استفاده و کار با آنها نیز حساسیت و دلسوزی و همچنین دستورالعمل ها و روش های دقیق و حساب شده ای می طلبد. به این معنا که اپراتوری این دستگاه ها باید توسط فردی کارآزموده، حساس و همچنین منظم انجام شود که تسلط کافی به جنبه های مختلف عملکرد دستگاه سی ان سی داشته باشد و بتواند طبق دستورات و دفترچه ی راهنما عمل کند و همچنین نسبت به ضوابط و ملزومات نگهداری از دستگاه، به خوبی عمل نماید.
به بیان دیگر، در اختیار داشتن یک ماشین سی ان سی بسیار گران قیمت و با کیفیت و کارایی و ابعاد کاری کاملا مطلوب، بدون کاربری توسط یک اپراتور حرفه ای، تفاوت چندانی با نبود آن دستگاه نخواهد داشت. به علاوه بر اینکه مدیر واحدی که دستگاه در آن مستقر است نیز می بایست از شناخت و اطلاعات نسبتا مطلوبی در مورد ماشین آلات حوزه ی کاری خود برخوردار بوده تا ضمن تعامل اصولی با اپراتور، درخواست، تحلیل و نتیجه گیری درستی در مورد کارآیی آن دستگاه ها داشته باشد.
البته استفاده از دستگاه سی ان سی باید به صورت حرفه ای و توسط اپراتوری حرفه ای انجام شود و اگر این موضوع به خوبی مدیریت نشود، دقت و سرعت ادعا شده در مورد دستگاه سی ان سی محقق نمی شود. در واقع این اپراتور است که باید بتواند از این دستگاه به نحو احسنت استفاده کرده و موارد خواسته شده را پیاده سازی کند.
به ویژه در مواردی که حوزه ی کار، امور مربوط به تبلیغات و یا لوازم تزئیناتی باشد، باید علاوه بر مهارت اپراتور، طرح ارائه شده به دستگاه باید از کیفیت و مشخصات قابل فهم برای دستگاه برخوردار گردد.

فایل PDF این نوشته را برای خود ایمیل کنید
مارا به اشتراک بگذارید :
حتما بخوانید :   تفاوت و شباهت های دستگاه cnc و دستگاه برش لیزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *