از سنگ و چوب تا دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی

از سنگ و چوب تا دستگاه سی ان سی

استفاده از ابزار آلات گوناگون برای امور روزمره، قدمتی به اندازه تاریخ حیات بشر دارد. از همان ابتدا که انسان تلاش کرد در مواجهه با عوامل طبیعی و رویدادهای پیرامون خود به منظور حفظ امنیت و زندگی مقابله کند، به فکر استفاده از ابزار افتاد. این ابزار شاید در نگاه اول، همان تکه چوب ها و یا تکه سنگ هایی بودند که انسان بدوی به همراه خود داشت.
به طور کلی می توان ادعا کرد آنچه امروز در قالب ماشین هایی مانند دستگاه سی ان سی یا دستگاه های لیزر می بینیم، سابقه ای از همان زمان استفاده از سنگ و چوب دارد. دلیل این ادعا، نیاز آدمی در همه ی این بازه های زمانی به شکل دهی ابزار خود است. وجه مشترک میان دوران سنگ و چوب، و عصر بهره برداری از دستگاه سی ان سی، این است که در هر دو زمان تغییر شکل و فرمینگ برای انسان مهم بوده و هستند. در حقیقت موضوع شکل دهی ناشی از نیاز انسان به کارآیی بهتر یک ماده خام است. شاید تکه ای چوب به تنهایی بتواند در موارد نادری مفید واقع شود، اما در صورت ایجاد تغییراتی در ظاهر آن، کارآیی اش چندین برابر خواهد شد. احتمالا بتوان اولین نمونه های تغییر شکل یک ماده خام را، تیز کرد یک سمت سنگ و چوب برای شکار یا بریدن گیاهان و گوشت حیوانات دانست. امروزه نیز بخش مهمی از کار تراش یا صیغل توسط دستگاه سی ان سی، با نیت کار آیی بهتر برخی از ابزار مانند سمبه یا چاقو انجام می شود. مثال های فراوانی از این دست نشان می دهد که پیوند ذهنی جالب توجهی میان نیاز های فنی بشر اولیه و انسان قرن بیست و یکم وجود دارد. در آن زمان ظاهر ساده و نسبتا معوج یک ابزار چندان مهم به نظر نمی رسید، ولی امروزه و در دوران استفاده از دستگاه سی ان سی، ظاهر و تقارن و تناسب اندازه ها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حتما بخوانید :   دیگر استفاده های دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی
یکی دیگر از مواردی که شاید برای خواننده علاقمند به این سیر تاریخی جذابیت داشته باشد، ایجاد تغییرات سطحی بر روی ابزارها و قطعات مورد استفاده بود. به عنوان مثال، اجداد ما در حدود ده ها هزار سال پیش، به این نتیجه رسیده اند که ایجاد برخی شیارها و حک کردن چند شکاف سطحی روی برخی از ابزار، میزان نفوذ و یا امکان نگه داشتن آن وسیله در دست بهتر خواهد شد. حتی در موارد بسیاری، نقوش تزئینی و هنری به عنوان یک طرح زیبا بر روی آن قطعه حکاکی می شده اند. در عصر حاضر نیز حکاکی بر روی سطوح، یکی از قابلیت های بسیار پر کاربرد دستگاه سی ان سی محسوب می گردد. دقیقا همانند گذشته، این قابلیت نیز به منظور ایجاد شیار و شکاف و یا حک کردن نقوش و طرح های سطحی به کار گرفته می شود. بد نیست بدانیم که حتی دستگاه برش لیزر با وجود این که به نام دستگاه برش شناخته می شود، اما توانایی حکاکی با تنظیم میزان توان لیزر را دارد.
از جمله دیگر موارد مشابه در دو سوی عمر چندین هزار ساله شکل دهی و فرمینگ، استفاده از مهارت ها و شیوه های کار بر روی سطوح و قطعات به منظور خلق آثار هنری و اشیاء زینتی است. پیشنهاد می شود مهندسین و تکنیسین های طراحی و کار با دستگاه سی ان سی و تجهیزات مشابه، سری به موزه ها و غرفه های مربوط به این شاخه بزنند. بازدید از آثاری که در غرفه های ابزار سازی و یا اشیاء زینتی عهد باستان نگهداری می شود، ذهنیت و بینش مهندسین و صنعت گران قرن حاضر در مورد عجایب و پیشینه کار ماشین سازی را بیش از پیش دگرگون خواهد کرد. علی رغم این که تنها چند دهه از عمر دستگاه سی ان سی می گذرد، اما دقت و ظرافت به کار رفته در اشیاء چند ده هزار سال گذشته، تعجب بر انگیز است.

فایل PDF این نوشته را برای خود ایمیل کنید
مارا به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *